Biotyna – jak sobie radzić z jej niedoborem?

Biotyna, zwana również witaminą B7 lub witaminą H, jest zaliczana do witamin z grupy B. Odgrywa ona bardzo ważną rolę w zachowaniu zdrowej skóry, włosów i paznokci. Skutki jej niedoboru negatywnie oddziałują na zdrowie. Na szczęście na rynku są suplementy, takie jak np. biotebal 5, które szybko owy niedobór uzupełniają. Jakie produkty są bogatym źródłem biotyny? Jak rozpoznać pierwsze oznaki jej niedoboru?

 

Biotyna – ogólna charakterystyka

Biotyna jest związkiem organicznym, zawartym zarówno w tkankach roślinnych, jak i zwierzęcych. Zaliczana jest do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest ona koenzymem wielu złożonych procesów. Oznacza to, iż poszczególne enzymy nie potrafią właściwie katalizować reakcji, gdy w pobliskości nie znajdzie się biotyna. W związku z powyższym, jej niedobór może mieć poważne konsekwencje dla organizmu.

Biotyna – właściwości

Biotyna jest witaminą, a więc jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.  Posiada ona ścisły związek z działaniem i budową skóry oraz paznokci i włosów. Ponadto biotyna bierze udział w tworzeniu protrombiny, która pełni istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi.

Ponadto witamina H bierze udział w tak ważnych procesach jak tworzenie kwasów tłuszczowych, czy glukoneogeneza (produkcja glukozy). Biotyna oddziaływuje również na tarczycę, wspierając pracę tego organu.

Biotyna – niedobór

Objawy  niedoboru biotyny są związane przede wszystkim ze skórą oraz są one widoczne gołym okiem. Występują na niej różnego rodzaju podrażnienia, stany zapalne oraz przesuszenia. Skóra może także zmienić kolor na szarawy, a czasem pojawiają się objawy przypominające łuszczycę. Płytka paznokcia staje się bardziej cienka, a sam paznokieć nabiera tendencji do kruszenia się. Niedobór biotyny może również doprowadzić do wzmożonej utraty włosów.

Objawem trudniejszym do zaobserwowania jest podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi. Wraz z brakiem biotyny pojawiają się także symptomy ogólne, takie jak otępienie, senność oraz brak koncentracji. Z drugiej strony niedobór może przejawiać się stanem przeciwnym, czyli rozdrażnieniem.

Biotyna – źródła

Do głównych źródeł biotyny zalicza się:

  • Produkty pochodzenia zwierzęcego (wątroba, żółtka jaj,)
  • Produkty pochodzenia roślinnego ( pomidory, marchew, szpinak, orzechy włoskie, orzechy ziemne i migdały),
  • Produkty mączne (mąka sojowa, ryżowa i pełnoziarnista).

Niedobór biotyny może wspomóc również suplementów zawierających tę witaminę, jak np. biotebal 5.